قاصدک آسمانی

پیام های آسمانی وزمینی

قاصدک آسمانی

پیام های آسمانی وزمینی

داستان با موضوع:
*پندهای آموزنده
*سبک زندگی
*آداب ومعاشرت

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۷ مهر ۹۵، ۰۰:۱۴ - mohammadreza
    سلام
  • ۱۸ شهریور ۹۵، ۱۰:۵۲ - javad
    سلام

چرا صحابه با خلفای سه گانه مخالفت نکردند؟

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹ ب.ظ

وهابیت و اهل سنت در قضیه غصب خلافت امیر مؤمنان علی (ع) و هجوم بر خانه حضرت زهرا (س) شبهه می کنند:

اگر خلافت و جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) حق مسلم امیر مؤمنان (ع) بوده و یا هجوم بر خانه آن حضرت صورت گرفته است، چرا صحابه رسول خدا و تربیت شدگان مکتب آن حضرت ، از حق حضرت علی و هجوم بر خانه فاطمه زهرا (س) دفاع نکردند؟

پاسخ این سؤال را روایت ذیل که با سند صحیح در منبع دست اول اهل سنت؛ یعنی صحیح مسلم، نقل شده، بیان می کند.

مسلم نیشابوری، در صحیح خود روایت ذیل را این گونه آورده است:

 

🔵وحدثنی محمد بن سهل بن عسکر التمیمی حدثنا یحیى بن حسان ح وحدثنا عبدالله بن عبدالرحمن الدارمی أخبرنا یحیى حدثنا معاویة حدثنا زید بن سلام عن أبی سلام قال: قال حذیفة بن الیمان قلت یا رسول الله إنا کنا بشر فجاء الله بخیر فنحن فیه فهل من وراء هذا الخیر شر ؟ قال نعم قلت هل من وراء ذلک الشر خیر ؟ قال نعم قلت فهل من وراء ذلک الخیر شر ؟ قال نعم قلت کیف ؟ قال 👈یکون بعدی أئمة لا یهتدون بهدای ولا یستنون بسنتی وسیقوم فیهم رجال قلوبهم قلوب الشیاطین👉 فی جثمان إنس قال قلت کیف أصنع ؟ یا رسول الله إن أدرکت ذلک ؟ قال 👈تسمع وتطیع للأمیر وإن ضرب ظهرک وأخذ مالک فاسمع وأطع👉

 

🔴حذیفه بن یمان می گوید: به رسول خدا عرض کردم: ما در زمان شری بودیم خدا خیری آورد و ما الآن در خیر هستیم آیا دنباله این خیر، شری است؟ فرمود: بلی، گفتم دنباله آن شر خیری است؟ فرمود: بلی. گفتم آیا دنباله آن خیر نیز شری است؟ فرمود: بلی. گفتم: چگونه است؟ فرمود: بعد از من پیشوایانی بر شما حکومت کنند که به هدایت من هدایت نیافته اند و به سیره و سنت من رفتار نمی کنند و به زودی در میان آنان مردانی حاکم می شوند که دلهای آنها دلهای شیاطین است ولی در لباس انسان درآمده اند. گفتم: اگر من آن زمان را درک کردم چه کنم؟ فرمود: گوش فرادار و از امیر اطاعت کن، هر چند بر پشت تو تازیانه زند و مال تو را بر باید گوش بده و پیروی کن .

 

📚صحیح مسلم ؛ ج: 3 ، ص: 1476 ، ح: 1847، اسم المؤلف:  مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی

 

🔘نکات قابل تأمل در روایت فوق:

در این روایت نکات دقیقی وجود دارد که برای فهمیدن منظور رسول خدا صلی الله علیه وآله بسیار مؤثر است.

 

1.خبراز وقوع شر و فتنه بعد از رحلت حضرت:

فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم.

2.پیشوایان بعد از پیامبر، نه به راه حضرت مردم را هدایت می کنند و نه تابع سنت پیامبر هستند؛ بلکه از نزد خود، سنت ابداع می کنند:

یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی.

 

3.کسانی که به عنوان «ائمه» سر کار می آیند، صورت انسان دارند؛ اما قلب هایشان قلب شیطان هستند:

وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ إِنْسٍ.

با توجه به این که در واژه «سَیَقُومُ» از کلمه «س» استفاده شده، این مطلب را می رساند که این پیشوایان با آن ویژگیهایی که دارند، به زودی بعد از رحلت پیامبر روی کار می آیند.

و با توجه به این که حذیفه چند روز پس از قتل عثمان بن عفان وفات یافته، و رسول خدا (ص) نیز تکلیف حذیفه را مشخص کرده، مصداق این ائمه، تنها سه خلیفه اول می تواند باشد و نه کس دیگر.

قضاوت بیشتر از این را به خوانندگان عزیز واگذار می کنیم و اگر این روایت توهین به صحابه باشد مسؤلیت آن به عهده مسلم نیشابوری است که آن را در صحیح ترین کتاب خود آورده است.

 

4.صحابه در مقابل جریاناتی که بعد از رحلت رسول خدا (ص) در باره غصب خلافت و هجوم به خانه حضرت زهرا و غصب فدک و هر آنچه مربوط به اهل بیت آن حضرت رخ داده است ، مأمور به صبر بوده اند:

قال: تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْأَمِیرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَأُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ.

بنابراین، اگر صحابه راستین رسول خدا و یاران باوفای امیر مؤمنان (ع) از حضرت و هتک حرمت به صدیقه طاهره، دفاع نکرده اند ، از دستور رسول خدا (ص) اطاعت کرده اند.

  • علمدار عشق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی